Aktualności

Nie daj się oszukać

Oszuści wykorzystują coraz to nowsze metody wyłudzenia bądź kradzieży pieniędzy. Poznaj je aby uniknąć utraty swoich oszczędności.

Oszustwa poprzez przesłanie linku

Pojawiają się najczęściej w sytuacji kiedy pokrzywdzony umieści ogłoszenie o sprzedaży jakiegoś artykułu na portalu sprzedażowym. Oszuści najczęściej kontaktują się z nami w bardzo szybkim czasie po ogłoszeniu oferty sprzedaży, co sprawia, że tracimy czujność ciesząc się tak szybką reakcją ze strony potencjalnego kupującego. Kupujący stwarza pozory realnie zainteresowanego zakupem. Wtedy najczęściej pada informacja o tym, że kupujący jest zdecydowany i już wysłał pieniądze oraz że można je od razu odebrać na swoim rachunku bankowym, wystarczy tylko… kliknąć w wysłany przez kupującego adres witryny internetowej. Kiedy uruchomimy link, a ten przekieruje nas na stronę logowania się do bankowości elektronicznej powinien być to dla nas sygnał, że mamy do czynienia z oszustwem. Nie logujmy się do swojej aplikacji bankowej, nie akceptujmy żadnych potwierdzeń otrzymanych z banku. W przypadku kiedy zalogowaliśmy się do bankowości szybka reakcja w postaci kontaktu z infolinią banku oraz zablokowanie swojego rachunku bankowego daje realną szansę na ochronę swoich oszczędności znajdujących się na koncie.  

Oszustwa przy dokonywaniu zakupów internetowych

Z uwagi na ekonomikę oraz tańsze ceny produktów używanych często szukamy towarów, które są sprzedawane przez osoby prywatne. Takie ogłoszenia można znaleźć zarówno na portalach sprzedażowych jak i społecznościowych. Pamiętajmy jednak aby przy dokonywaniu takich zakupów zwiększyć bezpieczeństwo zakupów do maksimum. Jeśli to możliwe dokonujmy ich za pośrednictwem portali sprzedażowych, które objęte są programami ochrony kupujących. Nie wysyłajmy pieniędzy bezpośrednio na rachunek bankowy sprzedającego, a jeśli już się na to zdecydujemy poprośmy sprzedającego o podanie nam jego danych. Pamiętajmy także, że za pośrednictwem każdego komunikatora internetowego można dokonywać połączeń głosowych jak i video oraz o tym, że przy większości ofert sprzedaży oferent nie mający złych intencji zazwyczaj podaje swój numer telefonu do kontaktu. Warto jest skontaktować się telefonicznie ze sprzedającym, warto także poprosić o przesłanie nam dodatkowych zdjęć towaru, który chcemy zakupić, co pozwoli nam zweryfikować czy sprzedający jest faktycznym posiadaczem tego produktu. Pamiętajmy także aby przy decyzji o zakupie nie kierować się jedynie atrakcyjną ceną, która jest dużo niższa niż cena rynkowa produktu – jest to pierwszy sygnał ostrzegawczy, że możemy nie otrzymać towaru, za który zapłaciliśmy.

Oszustwa „na BLIKA”

Jako posiadacze profili na różnych portalach społecznościowych oraz wielu komunikatorach internetowych pamiętajmy, że mogą zdarzyć się sytuacje, w których profilami naszych znajomych mogą posługiwać się oszuści. Przy otrzymaniu od „znajomego” wiadomości, wysłanej do nas na portalu społecznościowym lub komunikatorze internetowym, z prośbą o pilną pożyczkę pieniędzy powinniśmy zachować czujność. Oszuści podszywając się pod profile innych osób piszą do nas wiadomość z prośbą o podanie kodu BLIK, argumentując tą prośbę pilną potrzebą opłacenia np. rachunków, zakupów informując nas, że mają np. problem z kartą płatniczą. Zapewniają, że oddadzą za chwilę, następnego dnia, a nawet z nadwyżką tego co im pożyczymy. W takiej sytuacji najbezpieczniejszy będzie kontakt telefoniczny z naszym znajomym, który prosi o pożyczenie pieniędzy. Pamiętajmy także, że osoba będąca w pilnej potrzebie najpewniej sama zadzwoniłaby do nas aby przyśpieszyć pilne pożyczenie pieniędzy. Nasi znajomi w tym czasie najczęściej nie są nawet świadomi, że ktoś w jego imieniu prosi o taką przysługę. Pamiętajmy także, że w sytuacji kiedy zdecydujemy się podać komuś wygenerowany przez siebie kod BLIK to my sami musimy potwierdzić w swojej aplikacji bankowej jego użycie. Wówczas, podczas potwierdzenia widzimy dokładnie kwotę operacji, a także co dokładnie potwierdzamy np. wypłata w bankomacie, płatność internetowa. Inna kwota niż ta, o którą prosił nas w wiadomości znajomy, a także inne okoliczności wykorzystania kodu BLIK mogą świadczyć o tym, że skontaktował się z nami oszust. Pamiętaj!!! Dopóki sam nie zatwierdzisz użycia kodu BLIK nie zostanie wykonana żadna operacja na Twoim rachunku bankowym. Wobec tego czytajmy dokładnie wszystkie komunikaty bankowe.

Zadbaj o bezpieczeństwo swoje oraz swoich oszczędności.

(bsz)

Powrót na górę strony