Aktualności

UWAŻAJ CO KUPJESZ LUB SPRZDAJESZ PRZEZ INTERNET

Oszuści stosują różne metody, aby wyłudzić pieniądze. Nie ma dla nich znaczenia czy kupujesz, czy sprzedajesz. Chodzi o jedno, wyłudzenie Twoich pieniędzy. Mają na to swoje sposoby.

Nie ma tygodnia w ostatnim czasie, aby nie zgłosił do komendy ktoś, kto padł ofiarą oszustwa. O ile kiedyś, to były osoby, które zostały oszukane podczas kupowania różnego rodzaju rzeczy, korzystając tzw. „super okazji”, to teraz zgłaszają się osoby, które chcą coś sprzedać!  Zamiast potencjalnego zysku, jeszcze tracą swoje pieniądze!

O ile nie ma w tym nic dziwnego, że kontrahenci kontaktują się, aby czy dopytać o sam przedmiot, jego stan, określić rodzaj płatność czy szczegóły sprzedaży. To nasze zaniepokojenie powinien zawsze zwrócić formularz, który jest przesyłany do wypełnienia przez kupującego, celem zrealizowania (otrzymania) płatności.

Mieliśmy już kilka podobnych przypadków, gdzie z kupującym kontaktowała się osoba poprzez komunikator i przesyłała pewien link. Gdy osoba kliknęła w niego i wypełniła dodając w nim swoje dane, numer karty płatniczej oraz dane autoryzujące konto. Wówczas z bankowego konta znikały jej oszczędności a w niektórych przypadkach były zaciągane nawet kredyty.   

Lidzbarscy policjanci przez ostatnie miesiące przyjęli kilka takich zgłoszeń osób, którzy padli ofiarą oszustów, działających na jednym z popularnych portali aukcyjnych. Przestępcy atakowali osoby, które zarówno wystawiały jak i sprzedawały przedmioty poprzez serwis ogłoszeniowy.

W poniedziałek (tj. 24.01.2022 r.) do oficera dyżurnego, zgłosiły się dwie osoby, które padły ofiarą oszustw. Pierwsza z osób padła ofiarą niewywiązania się z umowy sprzedaży. 35-latek chciał kupić na jednym z portali ogłoszeniowych drona. Wpłacił pieniądze na wskazane konto 1050 zł i nie otrzymał zamówionej rzeczy. Konto sprzedającego zostało usunięte i nie odbiera telefonu.  W drugim przypadku, 23-latka chciała sprzedać swoje meble. Skontaktował się z nią fałszywy kupujący i namówił ją do pobrania swojej należności za pomocą przesłanego linku. W ten sposób zalogowała się na stronę banku, oszust przejął władanie nad kontem i pobrał z niego 2000 zł. Dopiero kontakt z infolinią pozwolił na zablokowanie transakcji.

Jak to działa?

Oszuści proszą sprzedających, by kliknęli w link, który przekierowuje ich do fałszywej strony z listą banków. Po zalogowaniu się do swojego banku przejmują władanie nad kontem i dokonują wypłat poprzez dokonanie przelewu lub wypłaty środków pieniężnych za pomocą kodów Blik. Pokrzywdzonemu przeważnie wyświetla się komunikat o błędzie na stronie, niedostępnym serwisie. Zanim się zorientuje następuje wypłata pieniędzy z jego konta. Jedną z form oszustwa jest też namówienie swojej ofiary do podania danych karty kredytowej w tym podanie trzy cyfrowego kodu CVV/CVC.

Jak zawsze przy takim zdarzeniu przestrzegamy, otwierać nieznanych linków i nie podawać danych - szczególnie tych, związanych z dokonywaniem płatności online i dostępem do bankowości internetowej. Bezpieczniej jest korzystać form kontaktowych operowanych przez serwisy. Większość takich transakcji jest wówczas ubezpieczona oraz łatwiej ją udokumentować w przypadku jakiś niezgodności.

 

 

Powrót na górę strony