SENIORKA STRACIŁA 9 000 ZŁ. ZOSTAŁA OSZUKANA NA POLICJANTA
Mimo wielu apeli i komunikatów Policji dotyczących osób działających metodą „na wnuczka” i „na policjanta” nie brakuje oszustów, którzy nadal próbują w ten sposób działać na szkodę osób w różnym wieku.
Oszuści metodą na policjanta najczęściej dzwonią do osób posiadających telefony stacjonarne i podając się za funkcjonariusza Policji informując o tym, że zagrożone są pieniądze tych osób. Zazwyczaj jest to mężczyzna, który podaje swoje dane osobowe oznajmiając, że pracuje w Komendzie Policji. Fałszywy policjant w trakcie rozmowy z potencjalną ofiarą mówi, że może ona wybrać numer 112 lub 997 i potwierdzić wiarygodność jego danych. Należy pamiętać, że podczas trwania takiej rozmowy, wybierając jakikolwiek inny numer na telefonie, na linii będzie nadal ta sama osoba, czyli „on – rzekomy policjant” i sam potwierdzi swoje dane, a cała rozmowa jest oszustwem i próbą wyłudzenia od nas pieniędzy.
Do takiego zdarzenia doszło we wtorek (18.01.2022r.) na terenie Lidzbarka Warmińskiego. Niestety tym razem 92-letnia mieszkanka Lidzbarka Warmińskiego nie wykazała się czujnością i po rozmowie z oszustem wybrała swoje całe oszczędności z banku a następnie przekazała je. Straciła prawie 9 000 zł
Policja apeluje do wszystkich mieszkańców, w szczególności do seniorów i członków ich rodzin o ostrożność i rozsądek podczas rozmów telefonicznych. Pamiętajmy! Nigdy nie informujmy dzwoniących do nas osób o naszych kontach, oszczędnościach, a w żadnym wypadku nie podawajmy nikomu naszych danych osobowych czy loginów i haseł do kont bankowych. Pamiętajmy również, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych sprawach telefonicznie! Nigdy też nie proszą o przekazywanie pieniędzy czy przelewanie na inne konta.
W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać przez telefon, podając się za policjanta – zakończmy rozmowę. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanej rozmowie komuś z rodziny lub zadzwońmy na numer alarmowy 112. (Należy tutaj pamiętać o dokładnym odłożeniu słuchawki i przerwaniu połączenia z oszustem lub skorzystania z innego telefonu).
- Jeśli chodzi o członka rodziny, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu.
- Nigdy nie udzielaj przez telefon informacji jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu bądź na koncie bankowym.
- Nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł, danych z dokumentów.
- nie ulegaj presji jaką wywiera telefoniczny rozmówca.
- Poinformuj Policję! Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.
Pamiętaj!
- Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem.
- Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, „akcjach
- policyjnych”. Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust.
Zwracamy się z apelem, zwłaszcza do osób młodych - informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.