Aktualności

WJECHAŁ HULAJNOGĄ POD SAMOCHÓD. POLICJANCI APELUJĄ O ROZWAGĘ

Wczoraj w Ornecie o mały włos nie doszło by do tragedii, gdyby nie reakcja kierującego. Wprost pod nadjeżdżający samochód wyjechało dziecko, na szczęście nie doszło do tragedii. Policjanci apelują o rozwagę wszystkich uczestników ruchu drogowego

W ostatnim czasie na terenie powiatu lidzbarskiego dochodziło do niebezpiecznych zdarzeń z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego. Mowa tu o hulajnogach, tych poruszanych siłą ludzkich mięśni i elektrycznych. Na szczęście nic nikomu się nie stało dzięki odpowiednim reakcjom.


Do ostatniego zdarzenia doszło wczoraj (tj. 25.08.2020 r.)  wieczorem na jednej z ulic na terenie Ornet. Funkcjonariusze interweniowali po zgłoszeniu, że dziecko poruszające się na hulajnodze wjechało wprost pod nadjeżdżający samochód. Szybka reakcja kierującego nie doprowadziła do tragedii. 

Policjanci apelują do rodziców o wzmożenie kontroli nad swoimi dziećmi w ostatnim tygodniu wakacji oraz do wszystkich uczestników ruchu drogowego o rozwagę 

Przypominamy, że hulajnogą można poruszać się wyłącznie po chodniku, a osobę ją użytkującą obowiązują takie same przepisy jak pieszego !

Na ulicach wielu miast, także w powiecie lidzbarskim, pojawiły się nowe rodzaje urządzeń do przemieszczania – elektryczne hulajnogi. Widok uczestnika ruchu na tego typie urządzeniu zawsze rodzi pewne kontrowersje, zarówno wśród pieszych, jak i kierowców. Poniżej podpowiadamy, jaki jest status prawny użytkownika hulajnogi elektrycznej.


Problem nie jest nowy – wcześniej utyskiwano na użytkowników hulajnóg zwykłych, deskorolek czy rolek. Hulajnoga elektryczna stwarza jednak inny poziom zagrożenia, choćby dlatego, że potrafi rozpędzić się do prędkości niebezpiecznej, bo ponad 30 km/h oraz jest cicha  nie wytwarza nadmiernego hałasu, co często powoduje zaskoczenie.


W obecnym stanie prawnym elektryczne hulajnogi nie spełniają przesłanek żadnej kodeksowej kategorii pojazdu, zatem ich użytkownicy są traktowani jako… piesi. Lokalizacją dla takich urządzeń jest więc chodnik lub droga dla pieszych. Pamiętajmy przy tym, że pieszych także dotyczą zasady prawa o ruchu drogowym, w tym szereg ograniczeń.


Każdy pieszy, w tym i użytkownik elektrycznej hulajnogi, zasadniczo obowiązany jest korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, ale w razie ich braku – z pobocza. Jeżeli pobocza nie ma lub czasowo nie można z niego korzystać, jadący na elektrycznej hulajnodze może poruszać się jezdnią, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania pojazdowi.


Pamiętajmy! W razie poruszania się po poboczu lub drodze obowiązkowo należy trzymać się lewej strony tak, by widzieć nadjeżdżające samochody. Osoby na elektrycznej hulajnodze mają obowiązek jechać jeden za drugim. Tylko na drogach o małym ruchu i w warunkach dobrej widoczności dwie osoby mogą jechać obok siebie.


 Co z przekraczaniem jezdni?
Aby dostać się na drugą stronę jezdni, z elektrycznej hulajnogi powinno się zejść i ją przeprowadzić.


 Co z drogą dla rowerów?
Tak jak zwykły pieszy, osoba jadąca na elektrycznej hulajnodze z drogi dla rowerów może korzystać tylko w razie braku chodnika lub pobocza czy niemożności skorzystania z nich. Wtedy jest obowiązana ustąpić miejsca rowerzystom.


 Co po zmierzchu?
Jadący na elektrycznej hulajnodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym musi używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku.


 Co ze strefą zamieszkania?
Obostrzeń i uregulowań dotyczących ruchu dla użytkowników hulajnóg nie stosuje się w strefie zamieszkania. W strefie, czyli azylu dla pieszych, jadący na elektrycznej hulajnodze korzysta z całej szerokości drogi i ma zawsze (jako pieszy) pierwszeństwo przed pojazdem.


 Hulajnogi elektryczne to coraz bardziej popularny środek transportu. Ministerstwo Infrastruktury wprowadziło nowe przepisy dotyczące korzystania z urządzeń napędzanych elektrycznie. Kierowcy hulajnóg elektrycznych do tej pory traktowani byli jako piesi, po nowelizacji będą traktowani podobnie do rowerzystów. Zmiany w kodeksie drogowym mają zapewnić bezpieczeństwo osobom korzystającym z urządzeń UTO oraz innym uczestnikom ruchu. Określona zostanie również maksymalna ich prędkość oraz minimalny wiek osoby korzystającej z e- hulanogi czyli UTO (urządzenie transportu osobistego).

 

Powrót na górę strony