Zadbaj o swoje bezpieczeństwo na drodze i zmień opony na zimowe
Jazda w okresie jesienno-zimowym to zdecydowanie większe wyzwanie w porównaniu do lata. By zminimalizować ryzyko wypadku drogowego, zachęcamy do tego aby dobierać ogumienie odpowiednie do pory roku. Jednak nim to zrobimy, warto również wcześniej dokładnie sprawdzić, czy zeszłoroczny komplet opon zimowych nadaje się do bezpiecznej eksploatacji.
Pogarszający się stan dróg, nieustanna wilgoć i niskie temperatury, wystawiają kierowców na ciężką próbę. Obecnie w Polsce nie ma przepisu, który nakazuje zmianę opon. Nie zmienia to jednak faktu, że znaczna większość kierowców decyduje się na ogumienie dostosowane do pory roku. Policjanci zachęcają kierowców, aby zmienili opony w swoich samochodach na zimowe, co z pewnością wpłynie na poprawę ich bezpieczeństwa na drodze.
Opony zimowe różnią się już na pierwszy rzut oka wyglądem od opon letnich. Charakterystyczna rzeźba bieżnika sprawia, że opony te zapewniają wysoką przyczepność na mokrej nawierzchni oraz skutecznie odprowadzają wodę i śnieg. Dlatego też, zdaniem wielu ekspertów „zimówka” znacząco poprawia bezpieczeństwo jazdy, gdy tylko temperatura w ciągu dnia zacznie regularnie spadać poniżej 7°C.
Jak sprawdzić czy używana opona nadaje się do użytku?
Głębokość bieżnika to podstawowy element, jaki należy skontrolować w przypadku opony. Przepisy prawa mówią, że minimalna dozwolona głębokość wynosi 1,6 mm. Tę wartość powinniśmy traktować jedynie orientacyjnie. Trzeba pamiętać, że aby opona zimowa skutecznie spełniała swoją funkcję, jej bieżnik musi posiadać przynajmniej 4 mm głębokości. Dla własnego bezpieczeństwa powinniśmy więc pomyśleć o nowym komplecie ogumienia zimowego, dużo wcześniej niż przy granicznych 1,6 mm.
Wiek opon to kolejny parametr, który warto skontrolować przed założeniem „zimówek”. Przyjmuje się, że opony zaczynają tracić swoje właściwości po 6-7 latach od daty wyprodukowania, a po 10 latach kwalifikują się do bezwzględnej wymiany, nawet jeżeli wizualnie nie budzą zastrzeżeń.
Data produkcji opony zapisana jest na jej ściance bocznej i zakodowana w ciągu znaków zaczynających się od skrótu DOT. Cztery ostatnie cyfry tego ciągu to numer tygodnia i rok produkcji danej opony. Nie zapomnijmy również o korekcie ciśnienia powietrza. Nawet najlepiej przechowywane opony po kilku miesiącach składowania będą wymagały dopompowania.